Post

Sklep internetowy: jak zacząć sprzedawać w sieci?

W ostatnim czasie jednym z popularnych pomysłów na prowadzenie własnego biznesu jest sklep internetowy. Jak założyć i rozwinąć tę działalność w sieci? Opisujemy, jaką wiedzę należy posiadać i jakie działania podjąć, by odnieść sukces. Ile kosztuje sklep internetowy i kto może pomóc w jego prowadzeniu?

Czy chcąc otworzyć sklep internetowy, trzeba posiadać wiedzę z zakresu IT?

Większość przedsiębiorców posiada jedynie podstawową wiedzę informatyczną, zaś do trudniejszych zadań potrzebni są eksperci. Mnogość ofert pracy dla programisty świadczy o tym, że specjaliści z branży IT to zawód deficytowy. 

Właściciele sklepów online również korzystają z usług ekspertów. Chcąc założyć sklep internetowy, nie trzeba być specjalistą w dziedzinie informatyki - wystarczy wiedzieć, do kogo się zgłosić. Wykonawcami sklepów internetowych są freelancerzy, firmy lub agencje marketingowe czy interaktywne. Dbają oni również o późniejszą obsługę techniczną.

Samodzielne otworzenie sklepu online jest dużo tańsze, jednak wymaga posiadania dużej wiedzy z obszaru IT - nie wystarczy samo zbudowanie strony przy użyciu kreatora, konieczne jest także zadbanie o wszystkie szczegóły oraz optymalizacja sklepu pod kątem UX. 

Jak założyć sklep internetowy? 

Każdy biznes zaczyna się od pomysłu - tak jest również w tym przypadku. Musisz zastanowić się, jaki będzie obszar działalności Twojej przyszłej firmy. Decyzję podejmij przed kolejnymi etapami działań - od tego, co zamierzasz sprzedawać (np. ubrania, kosmetyki, obuwie, książki, akcesoria dla zwierząt), zależy wybór platformy, funkcji czy szaty graficznej. Gdy masz już pomysł, przeprowadź badania rynku i ustal profil swojego klienta. Co dalej? Jak otworzyć sklep internetowy

Na początku możesz działać w ramach działalności nierejestrowanej (lub od razu założyć firmę). Najpierw należy wybrać nazwę i adres internetowy sklepu oraz wykupić domenę i hosting. Następnym etapem jest ustalenie miejsca, w którym zamierza się magazynować produkty, oraz zakup niezbędnego asortymentu, a także znalezienie wykonawcy i zlecenie stworzenia sklepu online. Zleceniobiorca pomoże Ci w wyborze oprogramowania, opracowaniu szaty graficznej i funkcjonalności sklepu, a także odpowie na wszelkie pytania techniczne. Może również dać Ci wskazówki dotyczące wyboru domeny oraz hostingu.

Sklep internetowy: ile kosztuje założenie i prowadzenie go?

Na łączną cenę prowadzenia e-sklepu składa się wiele elementów. Są to przede wszystkim następujące koszty: 

  • przygotowania regulaminu sklepu, 
  • utrzymania firmy, 
  • prowadzenia firmowego konta bankowego (o ile jest ono płatne), 
  • księgowości, 
  • zakupu i utrzymania serwera i domeny, 
  • zakupu certyfikatu SSL, 
  • oprogramowania, 
  • działań marketingowych, 
  • zakupu i magazynowania towaru, 
  • dostaw produktów do klientów, 
  • zatrudniania pracowników (o ile są potrzebni), 
  • wsparcia technicznego i rozbudowy sklepu. 

Nie da się jednoznacznie określić, ile kosztuje sklep internetowy - pojawia się tu bowiem wiele zmiennych. Różne agencje interaktywne i marketingowe podają, że szacunkowy koszt założenia sklepu online może wynosić od ok. 3 tys. zł do nawet 100 tys. zł lub więcej, zaś późniejszy koszt oprogramowania to zazwyczaj kilka tysięcy złotych rocznie. Do tego należy doliczyć działania marketingowe (ich cena to od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych w skali roku). Wśród dodatkowych kosztów wymienia się m.in. wykonanie profesjonalnych zdjęć czy tworzenie treści do sklepu. 

Wskazówki dotyczące prowadzenia sklepu internetowego

Stworzenie sklepu online jest jednym z pierwszych kroków na drodze do prowadzenia dobrze prosperującej firmy. Co, gdy już masz sklep internetowy - jak zacząć sprzedawać? 

Zadbaj o dobrą prezentację towaru, by zainteresować potencjalnych klientów. Następnie spraw, by informacje o produktach dotarły do odbiorców - w tym celu prowadź działania marketingowe lub zleć je specjalistom. Warto jest nie tylko reklamować swój sklep, ale również wprowadzać oferty specjalne, kody rabatowe, promocje czy np. zestawy na specjalne okazje. Zadbaj o pozycjonowanie sklepu, stale analizuj rynek i testuj nowe rozwiązania. Znajdź cechę, która wyróżnia Cię spośród konkurencji, i wyeksponuj ją. 

Założenie i prowadzenie sklepu internetowego nie wymaga posiadania wiedzy z zakresu IT, wtedy jednak najlepiej zlecić je ekspertom. Należy przeprowadzić wnikliwą analizę rynku i odpowiednio planować działania, dzięki którym możliwe będzie odniesienie sukcesu.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (0)

Zostaw komentarz