Post

Czy sklep internetowy może odmówić zwrotu towaru?

Dokonywanie zakupów przez internet nierozerwalnie wiąże się ryzykiem, że otrzymany towar nie spodoba się kupującemu. Ze względu na trudność w ocenie jakości i zgodności z opisem sprzedawanych w sieci dóbr, konsumenci mają prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny. Jednak czy sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu? A jeśli tak, to na jakich warunkach? Oto co warto wiedzieć na temat odstąpienia od umowy w przypadku handlu internetowego.

Zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym – najważniejsze informacje

Zakupy w internecie mają wiele zalet, jednak wielu konsumentów wciąż obawia się, że nabyty za pośrednictwem sieci towar okaże się niesatysfakcjonujący i decydują się na zakup w sklepie stacjonarnym. Ustawa o prawach konsumenta pozwala jednak nieco mniej przejmować się perspektywą nieudanych zakupów. Zgodnie z jej postanowieniami, klient ma prawo dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet (lub za pośrednictwem innego medium, jeśli transakcja miała miejsce poza lokalem przedsiębiorstwa) bez podania przyczyny.

Termin, w którym obowiązuje prawo do odstąpienia od umowy, wynosi 14 dni liczonych od dnia otrzymania zamówienia. Po upływie tego czasu przedsiębiorca może (lecz już nie musi) przyjąć zwrot towaru. Firmy sprzedające w internecie muszą jednak pamiętać o poinformowaniu klienta o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy – jeśli nie zrobią tego najpóźniej w momencie finalizacji sprzedaży, klient ma prawo do zwrotu towaru aż przez 12 miesięcy od daty odebrania. By zapewnić swojej firmie bezproblemową obsługę zwrotów, warto skorzystać z usług doświadczonej firmy kurierskiej. Szybkie i dostosowane do wymagań międzynarodowej działalności zwroty gwarantuje DHL Parcel – więcej na temat oferty tego przewoźnika przeczytasz tutaj: https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-biznesu/przesylki-miedzynarodowe/zwroty.html.

Należy pamiętać, że pojęcie zwrotu towaru i odstąpienia od umowy nie jest tożsame z terminem „reklamacja”. W przypadku odstąpienia od umowy konsument chce zwrócić towar i odzyskać środki przesłane do sprzedawcy, nie musząc podawać żadnego powodu rezygnacji czy w jakikolwiek sposób uzasadniać swoją decyzję. W przypadku reklamacji towaru mowa zaś o sytuacji, w której kupujący otrzymał produkt wadliwy, na przykład wybrakowany lub szybko psujący się mimo poprawnego użytkowania. Jako dowód zasadności reklamacji, klient musi odpowiednio opisać usterkę. Jeśli jego roszczenia zostaną uznane za uzasadnione, może żądać zwrotu pieniędzy, wymiany towaru na nowy lub naprawienia usterki na koszt sklepu.

Kiedy sprzedawca może nie przyjąć zwrotu towaru zakupionego przez internet?

Prawo do odstąpienia od umowy przede wszystkim chroni konsumentów, jednak nie znaczy to, że podmiot sprzedający w każdym przypadku ma obowiązek przyjęcia zwrotu towaru. Może tak być na przykład wtedy, gdy sprzedawcą jest osoba prywatna. Czternastodniowy termin na odstąpienie od umowy nie ma tu zastosowania i transakcja niesie podobne konsekwencje jak w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym – sprzedający może przyjąć zwrot towaru, ale nie musi tego robić.

W jakich sytuacjach sprzedawca będący firmą może nie przyjąć zamówienia? Przede wszystkim wtedy, gdy produkt ma krótki termin przydatności i może zepsuć się, zanim klient zdąży odesłać go do nadawcy. Brak możliwości zwrotu bez podania przyczyny dotyczy również przedmiotów specjalnie zapieczętowanych lub takich, które po otworzeniu nie nadawałyby się do ponownego transportu (na przykład ze względów higienicznych). Konsument ponosi odpowiedzialność także za zmniejszenie wartości danego dobra na skutek jego używania w niedozwolony sposób.

Podobna reguła ma zastosowanie także w przypadku produktów wykonanych na specjalne zamówienie klienta, spersonalizowanych zgodnie z jego wskazówkami. Przedsiębiorca zwykle nie ma zbyt dużych szans na odsprzedaż takiego towaru po oczekiwanej cenie, dlatego o tym, czy dany przedmiot będzie mógł zostać przyjęty do zwrotu, zdecyduje dobra wola sprzedawcy.

Obniżenie kwoty zwrotu towaru zakupionego przez internet – kiedy sprzedawca ma do tego prawo?

Konsument kupujący przez internet ma 14 dni na odesłanie towaru bez podania przyczyny. Jednak co w sytuacji, gdy nabywca przekroczy ten termin, a dany towar w tym czasie znacząco straci na wartości? Przedsiębiorca ma wówczas prawo ubiegać się o odszkodowanie, które zostanie potrącone z kwoty zwrotu. Sprzedający musi jednak udowodnić zasadność swoich roszczeń i wykazać, w jaki sposób przekroczenie przysługującego kupującemu terminu zwrotu miało bezpośredni wpływ na powstanie określonej szkody.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

Zostaw komentarz